1-3 dagars leverans | 30 dagars öppet köp!

GÖTEBORG – HAKERED

VANDRA I GAMMALT KULTURLANDSKAP

Hasseldungar och bokskogar, mosstäckta gamla gärdesgårdar – och så grottor! Att vandra i Hakered är inte bara en vacker naturupplevelse. Här har mängder av gigantiska stenblock rasat ner från det höga berget och bildat små grottor. Ett bra lockbete för den som vill få med en liten vandrare på turen!

En fin blandning. Så kan man sammanfatta den här vandringen. Ofta är det en tur genom ett landskap som förr var betesmark och hem för bönder: Du strövar under höga träd med gamla gärdesgårdar intill stigen. Då och då skiftar naturen och blir fantasieggande och dramatisk, med höga klippstup och stora stenblock täckta av mossa.

Starta vid parkeringen. Härifrån går en grusväg och efter bara tio meter på den tar du höger in på en liten stig i skogen. Den är markerad med röd färg på träd och stolpar. Följ dessa markeringar under hela turen.

Leden tar dig runt det höga berget och så småningom upp på det. Högst upp visar en träskylt märkt ”utsikt” åt vänster. Det är väl värt den korta avstickaren. Bergsväggarna stupar rakt ner och du ser ända bort till Göta älv och Bohus fästning. Vandra vidare nedför berget och ut på grusvägen igen. Sväng vänster tillbaka till parkeringen.